ed golob

externe competitie seizoen 2010-2011

7e ronde 10 april KSV - MSV-VSM II 4-4

Gezien de verhoudingen tussen beide teams was 4-4 een terechte uitslag. Twee remises (Glenn en John), 3 x winst aan de hoogste borden (Walter, Arno en Wim) en 3 verliespartijen (Roger, Ralph en Peter). Hiermee eindigde KSV op een 3e plaats, meer zat er dit seizoen niet in. Heerlen is terecht kampioen hoewel ze er nog voor hebben moeten zweten tijdens deze laatste ronde tegen Gess. Proficiat met jullie kampioenschap! Wij gaan het nog een jaartje proberen in deze klasse en gezien het resultaat over 7 ronden horen we hier (voorlopig nog) thuis.

Topscorer dit seizoen was Walter Kunstek, hij verloor geen enkele wedstrijd en stond slechts 2 remises toe. Een score van 86%. Ook heeft Walter alle wedstrijden mee gespeeld en deze eer deelt hij met Peter Salden en Ralph Engelen. Glenn Freer (ook ongeslagen, 3x remise), Wim Badenhop en Arno Ypelaar behaalde een score van 75%. Dat wil zeggen dat aan (doorgaans) de eerste vier borden het best gescoord is.

Meer over de Lisb Competitie op de site van de Lisb: www.lisb.nl

6e ronde 13 maart Gess II-KSV 5-3

Op de blunder van Arno Ypelaar na (schaakblind, geeft een vol stuk weg) was er wellicht niet veel meer te halen deze ronde. Maar dat had wél een matchpunt meer kunnen opleveren. En 4-4 had zeker beter uitgezien tegen een potentiele promovendus. Alleen Walter Kunstek won zijn partij; John Uckerman, Ed Golob, Glenn Freer en Jo Steinschuld remiseerden. De laatste ronde spelen we tegen MSV-VSM2. Dan zullen we daar de eer moeten redden.

5e ronde 13 februari KSV - Ultimo Vero 6 - 2

Het lijkt een walk-over maar zo gemakkelijk was het toch niet. Jammer dat Ultimo Vero met een man minder was, waardoor Jo Steinschuld zijn zondag voor noppes had opgeofferd en onverrichte zake weer terug naar Bocholtz mocht keren. Volgende keer graag een telefoontje vooraf, heren! Een partij ging er uiteindelijk verloren voor de KSV (die van Ralph Engelen tegen Lennert Bex) ondanks het grote ratingverschil. Dat verschil op papier was er op meer borden maar in de praktijk was dat niet overal duidelijk. Maar met slechts 2 remises (van John Uckerman en Glenn Freer) werd de schade beperkt. Wim Badenhop, Peter Salden, Walter Kunstek en Ed Golob wonnen de partij. Zodoende staan we op een prima 3e plaats met nog 2 wedstrijden te gaan. In ieder geval komen we niet meer in degradatiegevaar en mogen we tegen Gess en MSV-VSM ervoor vechten om een zo goed mogelijk resultaat neer te zetten.

4e ronde 09 januari DJZ - KSV 4½-3½

Wim Badenhop was pas om 20.30 uur weer thuis en dat is half zo erg als je ook punten mee naar huis neemt. Hijzelf scoorde welliswaar een punt, zo ook Glenn Freer en Ralph Engelen, maar hier bleef 't dan ook bij. Peter Salden, Jo Steinschuld, John Uckerman en Roger Burgers konden niet scoren. Dus kwam het deze keer op de kap van Walter Kunstek om toch nog een punt binnen te slepen, maar Walter kwam niet verder dan remise. Dit tweede verlies op rij is best pijnlijk maar bewijst vooralsnog dat we voorlopig niet naar een hoger doel hoeven te streven.

3e ronde 12 december KSV - Heerlen 3½-4½

Ging het de eerste 2 ronden zelfs heel goed, deze ronde ging het mis. Een vaag voorteken was het verlies van de voorgespeelde partij van Wim Badenhop tegen Nedo Oroz. Ook Ed Golob zou voorspelen maar tegenstander Ferdi Mulder liet op het laatste moment afweten. Hierdoor was Ed genoodzaakt om te proberen op bord 1 een snelle remise af te dwingen omdat hij nu eenmaal vanaf 16.00 uur verplichtingen had. Dat lukt in die korte tijdspanne niet en al helemaal niet tegen Fred Scheeren.

Ook Ralph Engelen verloor vrij snel (van Richard Evers) en dan wordt het moeilijk kersen eten met 3 punten achterstand. Na de winst van Arno Ypelaar en Walter Kunstek (tegen resp. Barry Braeken en Matthias van Zwet) glooide er weer een beetje hoop onder de Kerkraadse gelederen. Maar Cyril Muyrers gooide roet in het eten door van Peter Salden te winnen. Nu had Heerlen nog maar een halfje nodig en dat kon John Uckerman niet verhinderen. Dennis van de Burgt stelde de volle winst voor Heerlen veilig. De winst van Glenn Freer tegen Raoul Frijns was dan enkel nog belangrijk voor 't doelgemiddelde. Gelukkig een verlies met gering verschil en met nog 4 ronden te gaan is er nog vanalles mogelijk.

KSV staat nu op een 3e plaats met 4 punten achter GESS 1 (5) en koploper Heerlen met 6 punten.

2e ronde 21 november KSV - Schaesberg 6½-1½

Ook de thuiswedstrijd tegen Schaesberg werd met ruime cijfers gewonnen. Kerkrade deeld de eerste plaats met Heerlen (die een bordpunt meer hebben) en Gess (een halfje minder). Het kan nog spannend worden dit seizoen.

1e ronde 24 oktober Voerendaal IV- KSV 2½-5½

De voorbereiding op deze eerste ronde beloofde donkere wolken. Glenn Freer en John Uckerman waren op vakantie, Ed Golob's vrouw was net geopereerd en Richard Orbons heeft dit jaar een sabatical genomen. Maar de donkere wolken werden verdreven door Leon de Vries die vooruit een remise binnen sleepte en invaller Roger Burgers die op bord 8 een vol punt pakte. Jammer van Ed, dat hij niet kon komen kostte de KSV welliswaar een punt maar aan de overige borden werd er niets meer verspild. Wel waren er nog 2 remises: Ralph Engelen en Walter Kunstek. Maar naast Roger pakten ook Wim Badenhop, Peter Salden en Arno Ypelaar de volle winst. Een mooie start van het seizoen en buiten aangekomen scheen het zonnetje alsof er nooit wolken geweest waren...

alles over de competitie van vorig jaar: klik hier