Ilja Schneider wint Eurode Open 2022

De editie van dit jaar kende 80 deelnemers uit Nederland, Duitsland, België en zelfs Zuid Afrika. Een prachtig deelnemersveld van jong tot oud verdeeld over 7 leeftijds- en ratings categorieën. Het openingswoord werd gedaan door de burgemeester van Herzogenrath, Dr. Benjamin Fadavian, die dit jaar ook zelf deelnam als schaker in de B-groep.

De winnaar van de hoofdgroep (rating boven de 2100) van dit jaar was grootmeester Ilja Schneider. Gezien zijn rating van 2481 was dit enigszins naar verwachting hoewel dit zijn eerste overwinning was na vele jaren deelname. Vorig jaar eindigde hij als tweede. Ilja bleef ongeslagen met 8 punten (7 overwinningen en 2 remises) zijn concurrenten Camiel Peerlings en Henk Temmink voor. Beiden behaalden een score van 7 uit 9. Maar Camiel eindigde als tweede vanwege de hogere Bucholz score.

De prijzen in de ratinggroep 1900 tot 2100 gingen naar Marcel van Haren en Hans Dam. Beide scoorden 6 uit 9 maar Marcel werd 1e vanwege de hogere bucholz-punten.

De ratinggroep 1700 tot 1900 werd gewonnen door Vadim Bondarchuk (5,5 punten), tweede werd Dirk Angermünde met 5 punten. Alexander Tipp (5 punten) en Rene Coenjaerts (4 punten) werden respectievelijk 1 en 2 in de ratinggroep van 1500 tot 1700. De prijs voor beste toernooiprestatie (TPR +2.20) ging naar Marcel Drummen. De prijs voor de beste jeugdspeler onder de 20 jaar ging naar 10-jarige Constatin Schmitz uit Düsseldorf die in dit sterke deelnemersveld toch 3,5 punten wist te behalen!

De B-groep werd overtuigend gewonnen door de uit Zuid Afrika afkomstige Eduan de Swardt. De 16-jarige Eduan bleef ongeslagen met 9 uit 9 punten! Zijn jongere broertje speelde ook al mee op het jeudgdtoernooi. Tweede werd in de B-groep Malte Spalink met 7 uit 9. Op de derde plaats (met 6 punten) eindigde Jean Pluis, samen met Niels Verdel uit Maastricht. Maar de prijs ging naar Jean omdat hij nét iets meer Bucholz-punten had. Zelf had hij dit waarschijnlijk niet verwacht want hij vertrok nog vóór de prijsuitreiking.

De uitslagen van de jeugdgroepen zijn nog niet binnen. Wél al een paar foto's.

Kijk voor alle foto's op onze facebookpagina

Het hele gebeuren vond plaats op de prachtige locatie van Abdij Rolduc op de grens van Nederland en Duitsland. Dit typeert des temeer het grensoverschrijdend karakter van dit toernooi. Maar in dit geval is “grensoverschrijdend“ dan wel in de positieve zin van het woord. Zoals altijd werden de deelnemers verwend met heerlijke broodjes en Limburgse vlaai en het hele toernooi verliep in gemoedelijke internationale sfeer. Arbiter Wolfgang Block zorgde ervoor dat alles volgens de juiste regels verliep, waarvoor hartelijk dank! Voor de organisatie tekenden de schaakverenigingen van Herzogenrath, Kohlscheid en Kerkrade. Het geheel werd ondersteund door de stichting Eurode 2000+ onder leiding van voorzitter Paul Hölsgens. Waarvoor hulde!