Jelle Sarrau wint Eurode Open 2021

Met 80 deelnemers was de editie 2021 van het Eurode Open een geweldige happening. Een zeer gemengd deelnemersveld van jong tot oud, van beginner tot grootmeester, speelde in het prachtige complex van Abdij Hotel Rolduc op de grens van Kerkrade en Herzogenrath.
De schaakverenigingen van beide gemeentes (SV Herzogenrath, SV Kohlscheid en SV Kerkrade) tekenden samen met de Stichting Eurode 2000+ voor de organisatie van dit prestigieuze schaaktoernooi. Voorzitter van de stichting Eurode 2000+ Paul Hölsgens gaf het startschot van het toernooi samen met Benjamin Fadavian, burgemeester van Herzogenrath.

Het werd een enerverende strijd op alle niveaus. Zes uren later mocht Jelle Sarrau zich winnaar noemen van deze 9e editie van het toernooi. Jelle speelde onlangs tijdens het Europese Kampioenschap voor clubs tegen wereldkampioen Magnus Carlsen maar wist deze partij niet te winnen, hoewel hij het 91 zetten (!) volhield. Vandaag gaf de Fidemeester in 9 partijen slechts één half puntje weg. Toegegeven, íets minder weerstand maar toch een prestatie van formaat.

Op de 2e plaats eindigde IM Ilja Schneider met 8 punten. Derde werd GM Alexander Dgebuadze met 6.5 punten.

In de categorie 1900-2100 wonnen Christian Dönitz en Marcel Winkels beiden ook met 6 punten.

In de categorie 1700-1900 eindigde als beste spelers Erik Fanin en Hans-Jurgen Weijer met respectievelijk 5 en 4,5 punten.
De categorie 1500-1700 werd gewonnen door Armin Gruschka en John Uckerman.

De prijs voor de beste vrouwelijke deelneemster ging naar WCM Katharina Ricken die een uitstekend resultaat neerzette. In de eindranglijst eindigde Katharina als 8e met 5,5 punten.

De prijs voor de beste speler onder 20 jaar werd in de wacht gesleept door de 17-jarige Borna Mohammadi Nia.
Ook was er nog een prijs voor de speler met de beste toernooi prestatie rating. Deze prijs ging naar Jan Heijenrath.

De eindranglijst van groep A vind je hier

Voor alle foto's van de A en B groep zie de Flickr pagina van de Lisb
flickr

B-groep

De B-groep werd overtuigend door Osama Saleh van Moira Domtoren uit Utrecht. Met 7,5 punt bleef hij een vol punt voor op Annika Gageik die tweede werd. Derde werd Martijn Jansen met 6 punten.

Jeugd

Voor alle foto's van de jeugd groep zie de Flickr pagina van de Lisb
flickr

Bij de jeugd waren zelfs 10 prijzen te verdelen onder de 19 deelnemers. In de categorie 12 tot 16 jarigen gingen de bekers naar Maximilian Riechenberg, Theo Christmann en Alexander Kaliciak. Bij de jeugdspelers onder de 12 jaar waren de bekers voor de beste drie: Sebastian Riechenberg, Mathijs Vogels en Casper Deij. Verder waren er medailles voor Pranav Vikas Kshirsag, Julian Dönitz, Arish Gayen en Akul Gupta.

Als een ding duidelijk geworden is tijdens dit grensoverschrijdende evenement dan is het de doelstelling van de stichting Eurode 2000+. Verbroedering tussen de Euregionale gemeentes Herzogenrath en Kerkrade. Met vele Duitse, Nederlandse en zelfs Belgische deelnemers mocht de 9e editie een groot internationaal succes genoemd worden. Op naar de jubileumseditie in 2022! Met grote dank aan de goede verzorging van Abdij Hotel Rolduc, en de jonge dames Hölsgens voor de onmisbare hulp!

Kijk ook op onze facebookpagina