anish giri

Eerste editie Eurode Schaak Toernooi groot succes!

Deze eerste editie van het Eurode Toernooi mag een groot succes genoemd worden. In totaal namen er zo'n 60 schakers aan deel van 6 to 86 jaar. De prachtige ambiance van Rolduc maakte het plaatje compleet.
Er waren 3 categorieén: clubschakers, Thuisschakers en Jeugd. De clubschakers werden onderverdeeld in <1800 en >1800 ELO.

Klik hier voor het videoverslag over het 1e Eurode Toernooi door Richard Orbons

Bij de clubschakers boven de 1800 eindigde Ingo Meirick na 9 ronde op de eerste plaats. Hij behaalde 7,5 punten. Op de 2e plaats eindigde Nils Henrotte met 7 uit 9 en derde werd Glenn Freer met een puntje minder. Erik Schreyer en Frank Offermans eindigden resp. op een 4e en 5e plaats.

In de groep clubschakers onder de 1800 wist Ermal Hoti te winnen met 6,5 uit 9. Tweede werd Ed Golob met 5,5 punt en op een derde plaats eindigde Milan Jerinic met 5,5 punten. Vierde werd Alexander Radler en op de 5e plaats eindigde Richard Orbons.

De thuisschakersgroep speelden 6 ronden. Deze groep werd gedomineerd door Andreas Mertens. Ondanks dat hij momenteel geen lid van een schaakclub is, was goed te merken dat hij dat wél is geweest. Andreas stond geen punt af. Tweede werd Erich Krakow met slechts een verliespunt. Ger Kramer en Wenjun Zang behaalden beiden 4 uit 6 en op de vijfde plaats eindigde Mitchell Verhiel.

De jeugdgroep tot 12 jaar werd gewonnen door Yannick Mertens. Hij scoorde 6,5 punt uit 9. Sacha Seibt had evenveel punten maar werd tweede vanwege iets minder weerstandspunten. Yidi Zang, Ricardo Kaierle, Borna MohammadiNia en Mauritz Reul behaalden allen 4 punten en eindigde dus op de 3e t/m 6e plaats.

De categorie tot 18 jaar werd gewonnen door Lukas Johann met 8,5 uit 9. Tweede werd Sebastian Knaetsch met 6,5 punt. Dennis Ledwon en Malte Spalink eindigden als 3e en 4e met 5,5 punten. Tobias Horbach en Rafael Kaierle behaalden 5 punten en eindigden dus op een 5e en 6e plaats.

Al deze winnaars mochten hun prijzen in ontvangst nemen maar de slagroom op de taart is natuurlijk de meet&greet met Gary Kasparov en de simultaan tegen Anish Giri op 17 november aanstaande.

De stichting Eurode 2000+ én drie organiserende schaakverenigingen danken een ieder voor zijn sportieve deelname. Wij gaan ons er voor inzetten om deze happening een vervolg te geven.

Klik hier voor een uitgebreide fotoreportage

Klik hier voor een overzicht van de clubschakers

Kijk op de site van SV Herzogenrath voor een overzicht van de jeugdschakers